Sv. Vincenc
Protože například Isidor Vondruška vyjmenovává ve svém pětisvazkovém slovníku celkem devatenáct svatých Vincenců, nabízí se otázka, který z nich je vlastně ten „náš“. Podívejme se proto na jeho vzhled. Šat, přilba i meč jednoznačně představují vojáka. Protože odkaz na vojenské řemeslo je ze všech Vincenců zmíněn pouze u sv. Vincence Lerinského, lze se domnívat, že právě jeho budeme považovat za světce zobrazeného na naší vitráži. Tento vyznavač se narodil v 5. století na území dnešní severní Francie nebo snad v Belgii. Jako vyznavače označujeme ty světce, kteří neodešli z tohoto světa mučednickou smrtí, nýbrž prokázali svým způsobem života a vyznáváním křesťanské víry podobně mocné svědectví o Kristu, jaké přinesli mučedníci svou smrtí.
Sv. Vincenc Lerinský byl člověkem vzdělaným, který prožil své mládí v prudkých vášních a bojích, jelikož se věnoval stavu vojenskému. Později zakotvil pevně ve víře a vzdal se světských marností a pýchy. Usadil se v klášteře na ostrově Lérins u francouzského pobřeží, kde prožil zbytek svého života. Zemřel r. 450. Svátek slaví 24. května. Za jeho života církev bojovala proti dvojímu bludnému učení: nestorianismu a pelagianismu.
Konstantinopolský patriarcha Nestorius upíral Marii titul „Bohorodička“, protože prý Panna Maria porodila pouze člověka Krista. Britský mnich Pelagius přeceňoval v křesťanském životě sílu lidské vůle a opomíjel působení Boží milosti. Probíhajícího věroučného boje se účastnil i Vincenc, který pod jménem Peregrin sepsal r. 434 knihu Commontorium. Tato kniha vysvětluje katolickou nauku. Zmiňuje např. jakožto prameny víry jak Písmo svaté, tak i Tradici neboli ústní podání, identifikuje známky bludařství a uvádí postupy, jak rozhodovat při odchylných míněních. Kniha se stala později pokladem moudrosti a důvtipu i účinným nástrojem k rozpoznávání bludů od pravé víry pro mnohé křesťany pozdějších generací.
Sv. Filoména
Donátoři okna